Пальчикова гімнастика

ШАНОВНІ БАТЬКИ!

Рух пальців і кистей рук дитини мають на її розвиток особливий вплив. Як ви пам'ятаєте, у немовлятка кисті завжди стиснуті в кулачки, і якщо дорослий вкладає свої вказівні пальці в його долоні, дитина їх міцно стискає (і часом так міцно, що малюка можна навіть трохи підійняти). Втім, ці маніпуляції відбуваються на рефлекторному рівні. Ті чи інші дії дитини ще не досягли високого контролю з боку моз­ку, що у подальшому дозволятиме свідомо ви­конувати певні рухи.

Значення хапального рефлексу велике, і полягає воно у здатності дитини не випускати з рук тих чи тих предметів. З розвитком мозку цей рефлекс перетворюється в уміння хапати і відпускати. Чим частіше у дитини задіяний хапальний рефлекс, тим ефективніше відбу­вається емоційний та інтелектуальний розви­ток малюка.

Про вплив мануальних (ручних) дій на роз­виток мозку було відомо ще в II столітті до на­шої ери в Китаї. Фахівці стверджували, що ігри за участю рук і пальців (на зразок нашої «Сороки-ворони» тощо) сприяють гармоній­ному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи.

Японський лікар Намікосі Токудзіро ство­рив методику оздоровчого впливу на руки. Він стверджував, що пальці мають велику кіль­кість рецепторів, які надсилають імпульси до центральної нервової системи людини. На ки­стях рук є чимало акупунктурних точок, маса­жуючи які можна впливати на внутрішні орга­ни, що рефлекторно з ними поєднані.

По насиченості акупунктурними зонами кисть не поступається вуху чи стопі. Східні медики встановили, що масаж великого паль­ця підвищує функціональну активність голо­вного мозку, масаж вказівного пальця пози­тивно впливає на стан шлунку, середнього — на кишечник, безіменного — на печінку і нир­ки, мізинця — на серце.

У Китаї поширені вправи долонь з кам'яними і металевими кульками. Попу­лярність цих занять пояснюється їх оздоров­чим і тонізуючим ефектом, що вони справля­ють на організм. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам'ять, розумові здібності дити­ни, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і сприт­ність рук, підтримують життєвий тонус.

У Японії широко використовують вправи для долонь і пальців з грецькими горіхами. Чудовий оздоровчий і тонізуючий вплив на організм людини має перекочування між до­лонями шестигранного олівця.

Талантом нашої народної педагогіки ство­рені дитячі ігри, забавлянки «Ладушки, ладусі», «Сорока-ворона», «Куй, куй чобіток» та інші. їх значення досі недостатньо осмисле­но дорослими. Переважна більшість батьків вважають, що ці ігрові заняття лише розва­жають, а не, скажімо, розвивають, оздоров­люють. Насправді ж дослідження вітчизняних фізіологів підтверджують зв'язок розвитку рук із розвитком мозку. Праці В. М. Бехтерєва довели вплив маніпуляції рук на функ­ції вищої нервової діяльності, розвитку мов­лення. Прості рухи рук допомагають прибра­ти напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні по­ліпшити вимову багатьох звуків, а значить — розвивати мову дитини. Дослідження М. М. Кольцової довели, що кожен палець руки має доволі широке представництво в корі великих півкуль мозку. Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція «схеми людського тіла», а мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців.

Таке тренування слід розпочинати із само­го раннього дитинства.

Враховуючи оздоровчий вплив на організм кожного з пальців, допомагайте дитині коор­диновано і спритно ними маніпулювати. Звер­тайте увагу на опанування дитиною простими, але в той же час життєво важливими вміння­ми — тримати чашку, ложку, олівці, вмивати­ся. Наприклад, якщо чотирирічний малюк не вміє доносити в пригорщі воду до лиця — це означає, що у нього відстає у розвитку дрібна мускулатура.

Виявивши відставання у дитини, не засму­чуйтесь. Розпочніть робити з нею пальчикову гімнастику. Ця книжка допоможе вам. Тер­піння і удачі вам у заняттях зі своїми дітьми.

Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят

Всі вправи виконуються повільно, від трьох, до п'яти разів спочатку однією, потім, другою рукою, а на закінчення — обома разом, дорослі стежать за правильною поставою кисті руки ди­тини і точністю переходу від одного руку до іншого. "Вказівки повинні бути спокійні, доброзичливі, чіткі.

Кожне заняття має власну назву, проводиться протягом кількох хвилин двічі-тричі на день.

РОЗМИНКА

Плаче бідне каченятко:

- Де це мама, де це татко?

- Тут підходить зайченятко –

Утішає каченятко.


Стискати в кулачки і розтуляти одразу пальці обох рук. Бажано використовувати гумові іграшки.


ПОГЛАДИМО КОШЕНЯТКО

Тепла шубка у кицюні –

Ніжна ручка у Настуні.

Настя киценьку голубить,

Бо звіряток дуже любить.


Однією, потім другою рукою зробити вправи на розслаблення пальців.


МОЯ СІМ'Я

Це дідусь,

А це бабуся,

Це татусь,

А це матуся,

А малюк, звичайно, я –

Ось і вся моя сім'я.


По черзі згинати пальчики до долоньки, а зі сло­нами «Ось і вся моя сім'я» другою рукою охоплювати весь кулачок.


НАШ МАЛЮК

Перший пальчик - наш дідусь,

Другий пальчик - то бабуся,

Третій пальчик - наш татусь,

А четвертий - то матуся,

А мізинчик - наш малюк.


Зігнути пальці в кулачок, потім по черзі розгина­ти їх, починаючи з великого пальця.


МІЗИНЧИК-ЛІНИВЧИК

Сорока-ворона на припічку сиділа

Діткам кашку варила:

- Оцьому дам,

Оцьому дам,

Оцьому дам,

Оцьому дам,

А цьому не дам:

Бо він дров не рубав, води не носив,

Печі не топив, каші не варив.


На перші два рядки креслити пальцем кола по до­лоньці.

На наступні чотири рядки загинати пальці і при­мовляти відповідні слова. Із словами сьомого рядка пальцями другої руки брати мізинчик і легенько роз­хитувати.


ГОЙДАЛКА

Гойда-да, гойда-да,

Добра в коника хода,

Поводи шовкові,

Золоті підкови.


Вправу виконувати спочатку правою, потім лівою рукою, а потім — обома руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкнутими пальцями піднімати вго­ру, а потім, легенько зігнувши пальці, м'яко опускати вниз.


ПЕНЗЛИК

Стіл, стілець, вікно і лаву

Я пофарбував на славу.

Киця лагідно муркоче –

Фарбуватись також хоче.


З'єднати всі подушечки пальців руки і рухами пальців та зап'ястка розгойдувати кисть справа налі­во і навпаки. Праворуч - пальці роз'єднувати. Ліво­руч — м'яко з'єд­нувати подушечки пальців.

ВІЯЛО

В літню спеку віяло

Вітерцем повіяло.

З нами вітерець погрався

І у віяло сховався.

З'єднати прямі пальці рук. Розслабити руки від ліктя, перетворивши їх у велике віяло, що обвіває об­личчя вітерцем.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Тема дня. Вгору-вниз

  Інтегроване заняття для дітей раннього віку  Тема.  Вгору-вниз Матеріал:  настінний сенсорній модуль (80 × 70 см) з пропила‐ ми ліній р...