ШАНОВНІ БАТЬКИ!
Рух пальців і кистей рук дитини мають на її розвиток особливий вплив. Як ви пам'ятаєте, у немовлятка кисті завжди стиснуті в кулачки, і якщо дорослий вкладає свої вказівні пальці в його долоні, дитина їх міцно стискає (і часом так міцно, що малюка можна навіть трохи підійняти). Втім, ці маніпуляції відбуваються на рефлекторному рівні. Ті чи інші дії дитини ще не досягли високого контролю з боку мозку, що у подальшому дозволятиме свідомо виконувати певні рухи.
Значення хапального рефлексу велике, і полягає воно у здатності дитини не випускати з рук тих чи тих предметів. З розвитком мозку цей рефлекс перетворюється в уміння хапати і відпускати. Чим частіше у дитини задіяний хапальний рефлекс, тим ефективніше відбувається емоційний та інтелектуальний розвиток малюка.
Про вплив мануальних (ручних) дій на розвиток мозку було відомо ще в II столітті до нашої ери в Китаї. Фахівці стверджували, що ігри за участю рук і пальців (на зразок нашої «Сороки-ворони» тощо) сприяють гармонійному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи.
Японський лікар Намікосі Токудзіро створив методику оздоровчого впливу на руки. Він стверджував, що пальці мають велику кількість рецепторів, які надсилають імпульси до центральної нервової системи людини. На кистях рук є чимало акупунктурних точок, масажуючи які можна впливати на внутрішні органи, що рефлекторно з ними поєднані.
По насиченості акупунктурними зонами кисть не поступається вуху чи стопі. Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунку, середнього — на кишечник, безіменного — на печінку і нирки, мізинця — на серце.
У Китаї поширені вправи долонь з кам'яними і металевими кульками. Популярність цих занять пояснюється їх оздоровчим і тонізуючим ефектом, що вони справляють на організм. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам'ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус.
У Японії широко використовують вправи для долонь і пальців з грецькими горіхами. Чудовий оздоровчий і тонізуючий вплив на організм людини має перекочування між долонями шестигранного олівця.
Талантом нашої народної педагогіки створені дитячі ігри, забавлянки «Ладушки, ладусі», «Сорока-ворона», «Куй, куй чобіток» та інші. їх значення досі недостатньо осмислено дорослими. Переважна більшість батьків вважають, що ці ігрові заняття лише розважають, а не, скажімо, розвивають, оздоровлюють. Насправді ж дослідження вітчизняних фізіологів підтверджують зв'язок розвитку рук із розвитком мозку. Праці В. М. Бехтерєва довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвитку мовлення. Прості рухи рук допомагають прибрати напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить — розвивати мову дитини. Дослідження М. М. Кольцової довели, що кожен палець руки має доволі широке представництво в корі великих півкуль мозку. Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція «схеми людського тіла», а мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців.
Таке тренування слід розпочинати із самого раннього дитинства.
Враховуючи оздоровчий вплив на організм кожного з пальців, допомагайте дитині координовано і спритно ними маніпулювати. Звертайте увагу на опанування дитиною простими, але в той же час життєво важливими вміннями — тримати чашку, ложку, олівці, вмиватися. Наприклад, якщо чотирирічний малюк не вміє доносити в пригорщі воду до лиця — це означає, що у нього відстає у розвитку дрібна мускулатура.
Виявивши відставання у дитини, не засмучуйтесь. Розпочніть робити з нею пальчикову гімнастику. Ця книжка допоможе вам. Терпіння і удачі вам у заняттях зі своїми дітьми.
Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят
Всі вправи виконуються повільно, від трьох, до п'яти разів спочатку однією, потім, другою рукою, а на закінчення — обома разом, дорослі стежать за правильною поставою кисті руки дитини і точністю переходу від одного руку до іншого. "Вказівки повинні бути спокійні, доброзичливі, чіткі.
Кожне заняття має власну назву, проводиться протягом кількох хвилин двічі-тричі на день.
РОЗМИНКА
Плаче бідне каченятко:
- Де це мама, де це татко?
- Тут підходить зайченятко –
Утішає каченятко.
Стискати в кулачки і розтуляти одразу пальці обох рук. Бажано використовувати гумові іграшки.
ПОГЛАДИМО КОШЕНЯТКО
Тепла шубка у кицюні –
Ніжна ручка у Настуні.
Настя киценьку голубить,
Бо звіряток дуже любить.
Однією, потім другою рукою зробити вправи на розслаблення пальців.
МОЯ СІМ'Я
Це дідусь,
А це бабуся,
Це татусь,
А це матуся,
А малюк, звичайно, я –
Ось і вся моя сім'я.
По черзі згинати пальчики до долоньки, а зі слонами «Ось і вся моя сім'я» другою рукою охоплювати весь кулачок.
НАШ МАЛЮК
Перший пальчик - наш дідусь,
Другий пальчик - то бабуся,
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк.
Зігнути пальці в кулачок, потім по черзі розгинати їх, починаючи з великого пальця.
МІЗИНЧИК-ЛІНИВЧИК
Сорока-ворона на припічку сиділа
Діткам кашку варила:
- Оцьому дам,
Оцьому дам,
Оцьому дам,
Оцьому дам,
А цьому не дам:
Бо він дров не рубав, води не носив,
Печі не топив, каші не варив.
На перші два рядки креслити пальцем кола по долоньці.
На наступні чотири рядки загинати пальці і примовляти відповідні слова. Із словами сьомого рядка пальцями другої руки брати мізинчик і легенько розхитувати.
ГОЙДАЛКА
Гойда-да, гойда-да,
Добра в коника хода,
Поводи шовкові,
Золоті підкови.
Вправу виконувати спочатку правою, потім лівою рукою, а потім — обома руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкнутими пальцями піднімати вгору, а потім, легенько зігнувши пальці, м'яко опускати вниз.
ПЕНЗЛИК
Стіл, стілець, вікно і лаву
Я пофарбував на славу.
Киця лагідно муркоче –
Фарбуватись також хоче.
З'єднати всі подушечки пальців руки і рухами пальців та зап'ястка розгойдувати кисть справа наліво і навпаки. Праворуч - пальці роз'єднувати. Ліворуч — м'яко з'єднувати подушечки пальців.
ВІЯЛО
Комментариев нет:
Отправить комментарий